Interaksi 3~~Jadual Spesifikasi Ujian(JSU)

Saturday, July 18, 2009

KONSEP JSU

1. Jadual yang mengambarkan ciri sesuatu ujian dari segi kandungannya sendiri iaitu:
a) Konstruk yang ditaksir.
b) Pemberatan setiap konstruk.
c) Konteks.
d) Pemberatan setiap konteks & taburan aras kesukaran.

CIRI-CIRI JSU

1. Mempunyai 2 paksi dalam matriks iaitu menegak & melintang.
2. Bilangan item mengikut aras & kemahiran dalam toksonomi.
3. Soalan berdasarkan topik pembelajaran.
4. Mempunyai pemberatan peratus kemahiran.
5. Mempunyai bil item mengikut bentuk dan kesukaran.
6. Bentuk ujian: Obj, esei, amali, kertas kursus dll…

KEPENTINGAN JSU

1. Boleh membina soalan berdasarkan panduan dlm aras toksonomi.
2. Menjamin kesahan kandungan.
3. Menimbulkan rasa kepentingan topik.
4. Menentukan keseimbangan topik.
5. Memberi panduan membentuk format.
6. Menstabilkan taraf & aras kesukaran.
7. Membolehkan perbandingan dibuat.

LANGKAH PEMBINAAN JSU

1. Memilih isi kandungan dlm jadual.
2.Menyenaraikan isi kandungan dlm jadual.
3.Menentukan aras kemahiran & kesukaran, kemudian menyusunnya secara mengufuk dlm JSU.
4.Menentukan bil item berdasarkan isi & aras kemahiran, kemudian menulis bil soalan 5.dalam petak berkenaan.
6.Menyemak bil soalan dengan menjumlahkan semua soalan dlm setiap baris secara tegak & mengufuk.

INDEKS KESUKARAN

1. Menentukan soalan item sama ada sukar, sederhana @ terlalu mudah.
2. Nilai pengiraan:
Iĸ= B dibahagi dengan J
**B=bil calon menjawab dengan betul
**J=bil calon menduduki peperiksaan.
Jika calon ramai:
Iĸ= Bτ Dditambah Bг dan dibahagi dengan J
** Bτ=menjawab betul dlm kmpln tinggi
** Bг=menjawab betul dlm kmpln rendah
** J=jum pelajar yg menduduki peperiksaan.

3. Indeks kesukaran (Iĸ): Iĸ< 0.3 = Terlalu sukar = diubahsuai.
4. Indeks kesukaran (Iĸ): 0.3 ≤ Iĸ ≤ 0.8 = Sederhana = diterima.
5. Indeks kesukaran (Iĸ): Iĸ > 0.8 = Terlalu mudah = diterima.

PRINSIP/HUKUM JSU

1. Kesahan isi: Mengukur pencapaian murid dengan apa yang sudah diajar.
2. Kebolehpercayaan: Pencapaian yg ketekalan.
3. Keobjektifan: Kemahiran memeriksa skrip jawapan calon.
4. Kebolehtadbiran: Kelicinan perlaksanaan ujian itu di dalam bilik darjah/ dewan peperiksaan.
5. Kemudahtafisran: Mendapatkan pencapaian/maklumat mengenai individu/kumpulan.
6. Boleh diskriminasi.

MENYEMAK ITEM/SOALAN

1. Bahasa.
2. Isi mengikut konteks/kemahiran.
3. Arahan yg jelas.
4. Masa yang bersesuaian.
5. Ujian Pra untuk menentukan sama ada soalan sesuai atau tidak yg mempunyai ciri-ciri soalan yg baik.

UJIAN PRA

1. Kesahan.
2. Boleh diskriminasi.
3. Kebolehpercayaan.
4. Kebolehtadbiran.
5. Kemudahtafsiran untuk analisis.
6. Maklumat daripada ujian pra boleh memperbaiki kelemahan soalan sebelumnya.

Jumaat(10.07.09)
Selasa(14.07.09)
Jumaat(17.07.09)

0 comments:

Post a Comment